Dieta sokowa – dieta detox


Jest to jedna z efektywniejszych diet oczyszczających. Dieta sokowa wpływa na cały organizm człowieka, a w szczególności wątrobę i układ żółciowy.

Przyjmowanie jedynie płynnych pokarmów wiąże się z odciążeniem układu trawiennego, wydalniczego oraz mięśnia sercowego, przy czym układy odpoczywają niemal całkowicie pozbawione zadań.

Soki owocowe, warzywne i wywary warzywne wpływają na równowagę kwasowo-zasadową organizmu, zapewniając odpowiednie dla człowieka zasadowe pH.

 

Przygotowanie organizmu do diety sokowej

Zanim rozpocznie się prowadzenie sokowej diety detox, powinno się do niej odpowiednio przygotować organizm.

Dietetycy zalecają przez kilka dni, 2 do 3, przed przystąpieniem do diety spożywać wyłącznie warzywa i owoce. W czasie zmniejszonej podaży kalorii, w ciele odkładają się nadmierne ilości kwaśnych produktów przemiany materii. Wcześniejsze przyjmowanie ‚zasadotwórczych’ owoców i warzyw, umożliwi zgromadzenie tych produktów i łatwiejsze utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej.

Dzień przed rozpoczęciem diety sokowej należy również oczyścić jelita. Brak stałych pokarmów spowoduje zatrzymanie się treści pokarmowej i jej zaleganie w jelitach, a następnie psucie i wydzielanie toksycznych metabolitów. Usunięcie resztek pokarmowych umożliwi prawidłowe oczyszczenie organizmu.

 

Sokowa dieta detox godzina po godzinie

Program diety sokowej przedstawiam w kolejnym artykule.

Sok pomarańczowy

Źródło: SXC.hu; Autor: bigevil600

 

Wapń a dieta detox

Bilansując własną dietę detox, z czym najlepiej zwrócić się do dietetyka, który wyznaczy ją na podstawie badań Twojego organizmu, pamiętaj o odpowiedniej ilości wapnia w pożywieniu, oraz odpowiedniej dawki słońca. Wapń jest bardzo ważnym składnikiem ciała.

Jony wapnia regulują skurcze mięśni szkieletowych. Niedobór wapnia w znacznym stopniu upośledza funkcjonowanie komórek nerwowych powodując, że są one niezwykle pobudliwe, a wynikiem tej pobudliwości mogą stać się spazmatyczne skurcze.

Z drugiej strony, zbyt wysoki poziom jonów wapnia znacznie obniża pobudliwość komórek nerwowych i kurczliwość mięśni.

Jony wapnia są również elementem procesu krzepnięcia krwi. Zakotwiczają nieaktywny zymogen, protrąbinę, w błonach fosfolipidowych uwalnianych z płytek krwi w wyniku uszkodzenia tkanek. Dzięki temu wiązaniu możliwa jest aktywacja zymogenu do aktywnego enzymu, czyli trombiny, oraz tworzenie skrzepu.

Naturalnym magazynem wapnia w organizmie są kości. W przypadkach niedoboru wapnia w diecie lub jego słabej przyswajalności ze względu na niedobór witaminy D (a także magnezu, fosforu i boru), wapń jest czerpany z tego magazynu. Konsekwencją może być osłabienie kości i zębów.

Doskonałym źródłem wapnia poza produktami mlecznymi są liściaste, zielone warzywa, takie jak brokuły, kapusta, koper, a także sardynki, łosoś, czy migdały. Źródłem witaminy D podczas stosowania diety detox jest cholesterol, którego składnik prowitamina D3, pod wpływem promieniowania nadfioletowego zostaje przekształcona w witaminę D3.

Wychodzenie z diety detox

Ograniczenie swojej diety jedynie do pokarmów płynnych skutkuje spowolnieniem niektórych procesów trawiennych. Z tego powodu, gdy prowadzona dieta detox dobiegnie końca, nie należy od razu następnego dnia powracać do posiłków w standardowej formie.

1. Pierwszego dnia z pokarmów stałych wprowadza się jedynie jeden słodki owoc i talerz zupy lub puree. Zaprzestaje się również oczyszczania jelit.

2.
Kolejnego dnia dodajemy kolejną porcję puree oraz porcję jogurtu.

3. Dieta z trzeciego dnia będzie kontynuowana do końca okresu wychodzenia z diety detox. Okres ten w całości trwa tyle, ile trwała sama sokowa dieta detox.

Na dietę tą składa się słodki owoc, porcja zupy lub puree, kolejna porcja puree, porcja jogurtu lub maślanki, porcja twarożku oraz porcja ryżu.