Kapusta postna – smak wigilijnej wieczerzy


Wiele potraw wigilijnych spożywamy jedynie raz w roku, choć tak na prawdę są smacznymi i zdrowymi daniami, które dostarczają do organizmu człowieka wiele wartościowych składników. Przykładem może stać się tu kiszona kapusta, pojawiająca się na stole wigilijnym w postaci postnej kapusty z grzybami.

Choć kiszona kapusta posiada bogatszy skład nie poddana obróbce cieplnej, jest ona bogata w witaminę C, aktywującą układ odpornościowy, dzięki swym drogocennym składnikom chroni wątrobę, śledzionę i pęcherzyk żółciowy, niszczy chorobotwórcze bakterie oraz grzyby. Zalecana jest również w przypadku anemii. Kiszona kapusta stanowi nieoceniony składnik niemal każdej diety detox, niezależnie od tego, czy planuje się oczyszczanie organizmu rozumianego całościowo, czy plan skupia się na konkretnym organie, np. wątrobie. Ze względu na niewielką kaloryczność oraz sporą dawkę błonnika, kapusta doskonale sprawdza się w przypadku stosowania diety odchudzającej. Dodatkowo, jest znakomitym źródłem antyutleniaczy, dzięki czemu spowalnia procesy starzenia, pobudza wzrost komórek.

Składniki:

  • 1 kg kiszonej kapusty,
  • 15 g suszonych borowików (choć może być nieco mniej),
  • 2 cebule,
  • po 5 szt. suszonych śliwek i moreli,
  • mąka bezglutenowa,
  • olej przeznaczony do smażenia,
  • przyprawy: 2-3 liście laurowe, ziele angielskie, pieprz, kminek, rozmaryn.

Sposób przygotowania

Przygotowanie postnej kapusty rozpoczyna się od namoczenia grzybów i późniejszego ich ugotowania w tej samej wodzie, w której były moczone. Odcedzone grzyby można pokroić na mniejsze części, choć bardziej interesująco wyglądają w całości, szczególnie jeśli nie są zbyt duże. Wywar łączy się później z kapustą.

Kapustę kiszoną należy odcedzić i odcisnąć z nadmiaru soków, aby potrawa nie była zbyt kwaśna. Dodatkowo, niektóre osoby decydują się na chwilowe namoczenie kapusty w wodzie, jednak jest zabieg zbyteczny, dodatkowo zubażający wartościową potrawę. Odciśniętą kapustę kiszoną zalewa się wywarem z grzybów i gotuje przez około 20 min. z liściem laurowym, zielem angielskim i kminkiem. Warto użyć w tym przypadku świeżo mielonych przypraw, które znacznie bardziej wzbogacą aromat potrawy.

W tym samym czasie należy pokroić cebulę i lekko ją zrumienić na niewielkiej ilości oleju. Można pokusić się o zagęszczenie postnej kapusty mąką, jednak ze względu na oczyszczający charakter opisywanej tu diety, konieczne staje się użycie mąki bezglutenowej. Dwie łyżki mąki w zupełności wystarczą. Po jej krótkim zasmażeniu z cebulką, należy rozprowadzić ją niewielką ilością zimnej wody, dzięki czemu nie wytworzą się grudki.

Po 20 min. gotowania kapusty, dodaje się do niej zagotowane wcześniej grzyby, suszone śliwki i morele, oraz cebulkę wraz z zasmażką. Potrawę dusić aż do zgęstnienia, czyli jeszcze około 10 – 15 min.

Potrawę można dodatkowo doprawić pieprzem, bądź rozmarynem.