Kluski jaglane z sosem jeżynowym


Kasza jaglana, czyli kasza z łuskanych ziaren prosa, jest energetycznym i łatwo strawnym składnikiem, który powinien pojawić się nie tylko jako element diety oczyszczającej (dieta detox), ale i jako część składowa codziennej diety. Zawiera ona łatwo strawny typ skrobi, nieco mniej białka niż inne kasze, choć jest to białko pełnowartościowe, i co istotne, nie zawiera glutenu. Ze względu na swoje zasadotwórcze właściwości jest istotna w czasie diety obfitującej w produkty kwasotwórcze, jak i w czasie zmniejszonej podaży kalorii (dieta odchudzająca). Kasza jaglana jest również bogatym źródłem witamin z grupy B, lecytyny i takich minerałów jak żelazo, wapń, fosfor i potas.

Składniki:

  • szklanka kaszy jaglanej,
  • 2 jajka,
  • 2 – 3 łyżki mąki bezglutenowej, np. skrobia pszenna bezglutenowa, mąka kukurydziana, mąka gryczana,
  • 50 dag jeżyn,
  • przyprawy: skórka cytrynowa, mielony imbir, cynamon i goździki.

Sposób przygotowania

Przygotowanie klusek rozpocznij od sparzenia kaszy jaglanej, czyli przelania jej wrzątkiem na sicie, ewentualnie w garnku odlewając wodę. Kaszę zalewa się połową objętości wody, czyli przy szklance kaszy, połową szklanki wody. Po doprowadzeniu do wrzenia kaszę gotuje się na małym ogniu, aż do momentu wchłonięcia wody. Później pozostawia się ją pod przykryciem do napęcznienia, czyli jeszcze około 10 min.

Ostudzoną już kaszę dopraw przyprawami, skórką cytrynową, imbirem, cynamonem i goździkami, ostatnie w niewielkich ilościach, aby dominowała nuta cytrynowo imbirowa. Ze względu na brak soli w przepisie, ilość przypraw może być nieco większa niż tradycyjnie, szczególnie, jeśli domownicy nie są przyzwyczajeni do diety małosolnej. Do kaszy dodaj jajka i mąkę, wymieszaj, a nabierane łyżką ciasto wkładaj wprost do wrzątku. Wystarczy 4 do 6 minut, aby kluski jaglane zostały odpowiednio ugotowane.

Sos jeżynowy przygotowuje się przez krótkie zagotowanie jeżyn w szklance wody. Ponieważ dieta oczyszczająca wyklucza dosładzanie sacharozą, można wykorzystać do tego celu któreś ze słodkich owoców, np. jabłka lub gruszki. Te jednak trzeba zagotować nieco wcześniej niż jeżyny i najlepiej zmiksować na gładko, tworząc bazę dla sosu.

Przygotowana porcja może być smacznym daniem dla maksymalnie 4 osób. Kluski jaglane z sosem jeżynowym można podawać tak w porze obiadowej, jak i jako deser. Dla osób, które nie stosują akurat diety oczyszczającej, znakomitym dodatkiem może być gałka lodów lub kilka łyżek serka homogenizowanego.

Życzę smacznego.