Ratatouille – ratatuj


Warzywny gulasz potrafi być smacznym i sycącym daniem, także z dodatkiem ryżu lub kaszy. Bogactwo witamin, składników mineralnych i wielu przydatnych związków organicznych w barwnej postaci. Kuchnia francuska już dawno doceniła te przydatne właściwości aromatycznych warzyw, serwując ratatuj na stołach nizin społecznych, jak i arystokracji.

Składniki:

  • 5 dużych i mięsistych pomidorów,
  • 3 średnie cukinie,
  • 2 bakłażany,
  • 3 papryki – zielona, czerwona i żółta,
  • 3 cebule,
  • przyprawy: 3 – 4 ząbki czosnku, rozmaryn, tymianek, cząber, estragon, natka pietruszki, pieprz,
  • oliwa przeznaczona do smażenia lub olej rzepakowy.

Sposób przygotowania

Umyj wszystkie warzywa. Pomidory koniecznie trzeba sparzyć, aby pozbawić je skórki. Jeśli bakłażany i cukinie są młode, można ich nie obierać. Paprykę pozbaw gniazd nasiennych. Wszystkie warzywa pokrój w nieco większą kostkę, odkładając je do osobnych naczyń lub na osobne kupki. Obierz cebulę i pokrój ją w talarki.

W rondelku lub głębokiej patelni rozgrzej oliwę aby w pierwszym zeszklić cebulę wraz z częścią rozgniecionego czosnku. Ten ostatni można dodać de cebulki pod koniec, aby nie stał się gorzki. Następnie do naczynia dodaj pomidory, po krótkim duszeniu paprykę, a po następnych kilku minutach, bakłażany i dalej cukinię. Wraz z ostatnim składnikiem dodaj przyprawy, rozgnieciony czosnek, pieprz, rozmaryn, tymianek, cząber, estragon i natkę pietruszki. Jeśli masz możliwość, użyj ziół świeżych, bardziej aromatycznych. Zamiast osobnych kolejnych ziół możesz użyć ziół prowansalskich z dodatkiem świeżej natki pietruszki.

Porcja ta pozwoli zaspokoić głód 4 do 6 osób, szczególnie jeśli gulasz warzywny zostanie podany z ryżem lub kaszą. Życzę smacznego i kolorowego posiłku, który jednocześnie wspomoże oczyszczanie organizmu.