Surówka z porów i jabłek


Choć nie każdy kocha smak pora, jest on fantastycznym warzywem. Zapewnia głębię smaku wielu potrawom, i idealnie wręcz sprawdza się jako świeży, aromatyczny dodatek do grzanek z serem. Dziś jednak zapraszam na surówkę, która sprawdzi się w czasie diety detox, będącą połączeniem pora i jabłka, podsyconego nieco sokiem z cytryny.

Warto wiedzieć, że sok z cytryny dodawany jest do surówek, szczególnie zawierających jabłka, aby zapobiec brązowieniu owoców i warzyw. Obniżenie pH środowiska powoduje zahamowanie aktywności oksydazy polifenolowej, enzymu odpowiedzialnego za brązowienie enzymatyczne. W czasie gotowania ten sam efekt można osiągnąć także blanszowaniem.

Składniki:
2 pory,
2 jabłka,
pół cytryny,
łyżeczka wybranego oleju lub oliwy z oliwek.

Sposób przygotowania:
Zarówno warzywa jak i owoce należy umyć. W zależności od preferencji pory można wykorzystać niemal w całości, odcinając jedynie zmęczone i zwiędnięte fragmenty liści, bądź pominąć większe fragmenty, te o ciemnozielonym zabarwieniu, nieco mniej chrupkie. Zawsze mogą posłużyć do ugotowania zupy. Pory można pokroić w talarki, jeśli są młode. Jeśli są większe, w półkrążki. Jabłka kroimy w paseczki. Ilość soku z cytryny jest zależna od indywidualnych upodobań. Pół cytryny jest ilością wystarczającą, jednak dla niektórych może okazać się zbyt duża.