Zalecenia pełnowartościowej diety detox


Pełnowartościowa dieta oczyszczająca nastawiona jest głównie na spożycie owoców i warzyw. Istotne są również zboża, z wykluczeniem pszenicy oraz zbóż zawierających gluten. Interesującymi dodatkami są wodorosty, kiełki, orzechy, zioła, mleko i sery nie zawierające mleka krowiego, oraz ryby.

Dzięki tej różnorodności składników, pełnowartościowa dieta detox nie jest nudna. Bogactwo przypraw sprawia, że jest ona ciekawa i smaczna. Po okresie oczyszczania, jej użytkownicy często nadal stosują się do jej wytycznych, rozszerzając ją jedynie o produkty wykluczone z diety detox, czyli mięso, pszenicę czy mleko krowie.

Wapń a dieta detox

Bilansując własną dietę detox, z czym najlepiej zwrócić się do dietetyka, który wyznaczy ją na podstawie badań Twojego organizmu, pamiętaj o odpowiedniej ilości wapnia w pożywieniu, oraz odpowiedniej dawki słońca. Wapń jest bardzo ważnym składnikiem ciała.

Jony wapnia regulują skurcze mięśni szkieletowych. Niedobór wapnia w znacznym stopniu upośledza funkcjonowanie komórek nerwowych powodując, że są one niezwykle pobudliwe, a wynikiem tej pobudliwości mogą stać się spazmatyczne skurcze.

Z drugiej strony, zbyt wysoki poziom jonów wapnia znacznie obniża pobudliwość komórek nerwowych i kurczliwość mięśni.

Jony wapnia są również elementem procesu krzepnięcia krwi. Zakotwiczają nieaktywny zymogen, protrąbinę, w błonach fosfolipidowych uwalnianych z płytek krwi w wyniku uszkodzenia tkanek. Dzięki temu wiązaniu możliwa jest aktywacja zymogenu do aktywnego enzymu, czyli trombiny, oraz tworzenie skrzepu.

Naturalnym magazynem wapnia w organizmie są kości. W przypadkach niedoboru wapnia w diecie lub jego słabej przyswajalności ze względu na niedobór witaminy D (a także magnezu, fosforu i boru), wapń jest czerpany z tego magazynu. Konsekwencją może być osłabienie kości i zębów.

Doskonałym źródłem wapnia poza produktami mlecznymi są liściaste, zielone warzywa, takie jak brokuły, kapusta, koper, a także sardynki, łosoś, czy migdały. Źródłem witaminy D podczas stosowania diety detox jest cholesterol, którego składnik prowitamina D3, pod wpływem promieniowania nadfioletowego zostaje przekształcona w witaminę D3.

Surowa dieta detox

Surowa dieta oczyszczająca
Autor: Natalia Rose

Owoce i warzywa w diecie detox

Owoce są istotnym elementem diety oczyszczającej. Działają na organizm człowieka całościowo, podobnie jak warzywa. Pomagają oczyszczać przewód pokarmowy. Oczyszczają wątrobę, pozwalając jej na regenerację.

Zawierają duże ilości błonnika pokarmowego, który zapobiega zaparciom. Uznaje się również, że zapobiega on wystąpieniu niektórych chorób, jak na przykład rak jelita grubego.

Wiele owoców jest również bogatych w pewne wielocukry, pektyny. Ich zadaniem jest obniżanie poziomu cholesterolu oraz neutralizacja toksyn, jonów metali ciężkich. Pektyny znajdują się głównie w skórce, zatem jeśli to możliwe, warto w potrawach wykorzystywać również ten element owoców i warzyw.

Bardzo istotną rolę w ciele człowieka spełniają zawarte w owocach przeciwutleniacze, takie jak witamina C, witamina E, beta-karoten, pierwiastki: miedź, cynk, selen, oraz bioflawonoidy. Zwalczają one wolne rodniki, które mogą wywołać choroby nowotworowe, szybsze skrócenie telomerów, czyli szybsze starzenie, a także choroby układu krążenia.

Owoce i warzywa są również bogatym źródłem substancji mineralnych. Można wymienić tu kilka głównych substancji:

  • potas – reguluje ciśnienie krwi,
  • magnez,
  • fosfor,
  • a także żelazo.

Zboża

Zboża, takie jak pszenica i zboża glutenowe, wykluczone zostały z diety detox. Mimo to, w ciągu dnia powinno się spożywać jedną porcję zbóż z grupy zawierającej ryż, najlepiej brązowy, kukurydzę, proso, grykę i komosę ryżową.

Żyto, owies i jęczmień dopuszczone są, gdy nie występuje skaza glutenowa.

 

Orzechy, pestki i nasiona obniżają poziom cholesterolu

Mimo dużej zawartości tłuszczu, orzechy, pestki i nasiona polecane są w diecie detox. Duży procent tych tłuszczy to nienasycone kwasy tłuszczowe, obniżające poziom cholesterolu oraz zapobiegające chorobom układu krwionośnego.

Orzechy są również źródłem białka, witamin z grupy B, witaminy E, potasu, żelaza, miedzi i fosforu.

 

Ryby dla smaku

Spożywane w czasie diety oczyszczającej ryby powinny być rybami tłustymi. Zawierają one łatwo przyswajalne białko, jod,  kwasy tłuszczowe omega-3 oraz witaminy A B12 i D.

Wodorosty morskie

Choć ich pozycja w diecie Polaków nie jest zbyt wysoka, z roku na rok się poprawia. Te niedoceniane dodatki do diety są bogatym źródłem substancji mineralnych. Zawartość wapnia w wodorostach jest od kilku do kilkunastu razy większa niż w mleku krowim. Na dodatek jest to źródło łatwo przyswajalne.

Wodorosty pomagają oczyszczać przewód pokarmowy i układ limfatyczny. Bogactwo związków w nich zawartych pobudza również do pracy układ odpornościowy.

Polecane gatunki wodorostów

  • nori,
  • wakame,
  • kombu,
  • arame,
  • dulse.